top of page

אמנות בוטנית


רגע לפני שעולם המדע פתח את עצמו בפני נשים ועוד שני רגעים לפני המצאת הצילום ,

אישה סקוטית בשם אליזבט בלקוול Elizabeth Blackwell(1707–1758)

מפרסמת מדריך שאפתני ומאויר להפליא לצמחי מרפא.

״המדריך מאוייר בצמחים מוזרים למדי ובלתי ידועים לעולם החדש״

תוכנן כעבודת עיון על צמחי מרפא לשימוש רופאים ו בתי מרקחת .

היא עדיין לא הייתה בת שלושים כשהחלה בפרויקט . חיים לא מזהירים במיוחד עם בעל בכלא וילד בבית , מרוששת עד היסוד , רגע בהיסטוריה אשר בה הגישה לעולם האקדמיה בעבור נשים היא עדיין בגדר חלום רחוק , התיידדה עם האוצרת הראשית Chelsea Physic Garden - מתקן הוראה לרוקחים מתלמדים שהוקם כמה עשורים קודם לכן - היא הבינה שיש צורך במדריך המתאר את האוסף החדש של ״הצמחים המסתוריים מהעולם החדש״ . מתבוננת נלהבת, אמנית מוכשרת ויזמית מטבעה, היא החלה לגשר בין שני העולמות - הכישרון המולד שלה ועולמות צמחי המרפא.

בלקוול התיישבה בחדרים בסמוך לגן והחלה לצייר את הצמחים כפי שראתה אותם.

לאחר מכן היא לקחה את הציורים לביקור אצל בעלה , שהיה בעל רקע רפואי , וביקשה ממנו לכתוב בעבורה את שמו של כל צמח בלטינית, יוונית, איטלקית, ספרדית, הולנדית וגרמנית.

לאחר שהפיקה 500 ציורים מדהימים , כרבים מהמינים שציירה היו כבר אז בסכנת הכחדה או נכחדו לחלוטין ,יצרה תחריטים ובישמה אותם בצבעוניות האפיינית לכל צמח.

אמנת בשם : Maria Popova. שזכתה במילגה

על ידי ספריית מורשת המגוון הביולוגי.שחזרה מבחר מהאיורים המדהימים של בלקוול והפכה אותם לזמינים כהדפסים. ניתן לראות כמה מהשיחזורים כאן .

בספר מתוארים בין היתר

תרופות עממיות כמו שימוש בזרעי מלפפון לטיפול באבנים בכליות ובדלקות בדרכי השתן, סרפדים בעלי פעילות מפתיעה ו נוגד הדיכאון הראשון בעולם בשוק ההמונים: היפריקום -סנט ג'ון וורט אשר יועד להפגת "המלנכוליה והטירוף".

מול האיור שלה של צמח הקפה, בלקוול מסבירה: ״נחשב טוב לבעלי מזג קר אבל עבור אנשים בעלי מזגחם ויבש, שתייה מרובה מדי עלולה לגרום לעצבנות.״

העגבנייה האדומה של בלקוול היתה אז , כאשר אויירה , יליד אקזוטי מהעולם החדש, אשר כונה בעולם הישן : תפוח אהבה.

עבודתה של בלקוול זכתה לפרסום והצלחה . מכספי התמלוגים היא מיהרה לשחרר את בעלה מהכלא . הסוף , כיאה לרומן סקוטי , הוא המשיך במעלליו הפלילים וסופו שהוצא להורג ,

והיא נעלמה מעל דפי ההיסטוריה . מקום קבורתה לא נודע




bottom of page